شفاهیات مکتوب

معنی برخی از مفاهیم کلیشه ای

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴ ب.ظ

بعضی از مفاهیم و رویدادهای علوم انسانی انقدر تکرار شده و از رسانه های کوچیک و بزرگ در مغز ما فرو رفته که باید اذعان کنیم که دیگه بار وحشتناک معناییشو از دستت  داده ؛ البته برای ما که هدف نهایی رسانه ها هستیم . مطمئناً تا الان به مفهوم خدا محوری ، انسان محوری و خودمحوری در مکاتب شرقی و غربی یا در ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی در مقایسه با مکاتب سرمایه داری و سایر مکاتب فکری صرفاً بشری فکر کرده اید.مطمئنم جواب خیلی ها نه است . چون این چیز ها رو زیاد شنیدن ولی کمتر فکر کردن. البته این ها اصل موضوع و پایه تصمیم گیری بشر ( منظور همین آقا ها و خانم های جامعه است ) در انتخاب مکتب و نوع و نگرش زندگی است . کس یا جریانی که بخواد و قدرت و رسانه و سایر امکاناتش رو داشته باشه تا نگرش افراد یه جامعه رو به نفع نگرش خودش تغییر بده نمیاد با شما بشینه و بحث کنه و بگه که خدا محور دیدگاه و عملت نباشه و انسان باشه و یا خودت عقل کلی یا تصمیم گیری انسان ها باید بر اساس قوانین فیزیک و اقتصاد باشه نه بر اساس متافیزیک. با آدم معمولی که اینجوری بحث نمیکنن. معمولن می بینی در جامعه یک بحث های کوچیک کوچیک و زیاد و در ظاهر بیربط به هم بین مردم در جریانه . مثلا در بعد  خانواده : اصالت زندگی رو به زوج جوان و تصمیمات رو در تمام برنامه های رسانه ها به جوان ها میدن و بعد سالمند ها و بچه ها رو بخاطر مانع پیشرفت بودن به مهد کودک ها و خانه سالمندان میفرستن ( دقیقا خلاف آموزه های مذهبی ) یا در بعد اقتصادی رفتن به تایلند و فحشاء مسلم رو کاری شخصی میدونن و لی خرج کردن برای رفتن به حج رو با پیش کشیدن انواع مسائل اقتصادی ، قومیتی و تاریخی برای جامعه بیهوده میدونن. یا جوک گفتن در تمام مسائل خداو پیغمبری رو مجاز میدونن. یا حجاب رو امل بودن و نقض برابری زن و مرد میدونن ولی بی حجابی و ایجاد فرهنگ کم پوشی و اندام نمایی رو بصورت اجبار نانوشته و تلقین مد بودن اون برای زنان رو در عین پوشیدگی مردان برابری می دونن .فرهنگ پادشاهی منسوخ شده قرن ها قبل که صرفاً به جنگ و کشورگشایی و خزانه داری ( مانند تمام پادشاهان تاریخ ) گذشته و ازش فقط دو یا سه نمونه مستند تاریخی کامل (مهم مهم مهم ) مونده رو می پرستن و به مکتبی که اخلاقیات رو به عرش رسونده بدون دلیل می تازن. کاری میکنن بحث کردن درخصوص یک گوشی موبایل یا هر کوفت دیگه ای برای انسانها به مراتب مهم تر از بحث و تفکر به موضوعات مهم انسانی باشه . میگن دین مهم نیست انسانیت مهمه و. ............. . بی نهایت چیز دیگه

اما اگه بخواهیم همه اینا رو خلاصه کنیم و معنی ورای اون رو بفهمیم ، میشه گذر از خداباوری . رفتن به سمت انسان محوری . گذر از انسان محوری به خود محوری .

یک انسان خود محور حیچ خط قرمزی در جهان نداره . براحتی از همه چیز میگذره . براحتی . اصل بر خود من است . منی که به هیچ جایی وصل نیستم به راحتی به هرجایی هدایت می شم و هرکاری می کنم . خون هم می خورم . انسان هم می درم . چطوری ؟  خیلی ساده تمام انسان های در مسیرم رو له می کنم ، مثل ابزار اقتصادی ازشون به عنوان درآمد زایی نهایت استفاده رو میبرم . اونا رو میزارم تو فرمول بهره وری . پول در میارم . بیشتر پول در میارم . بیشتر خرج می کنم چون خودم هم برای بقیه تو فرمول درآمد و بهره وری هستم .

اخلاقیات و کمک به هم نوع و ظلم نکردن و تهمت نزدن و هزار تا چیز خوبه دیگرو هم میندازم دور . نه چرا بندازم دور . از هموناهم درامد در میارم .حالا من یکی از میلیاردها انسان خودمحور هستم که مثل شپش در یک قفس در بین میلیاردها خود محور دیگه در حال لولیدن و زر زدن هستم .

  • محمود محمود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی